zaterdag 11 oktober 2014

Deep Shit Point bij het jubileum OCC Hoogeveen

Spreker Marc Linssen, scenarioschrijver van succes series als GTST, de Ontmaskering van de Vastgoedfraude en Freddy, leven in de Brouwerij, licht tijdens het jubileum van de Open Coffee in Hoogeveen een tipje van de sluier op hoe we dit kunnen bereiken. Zijn advies: “kijk als scenarioschrijver naar je bedrijf om jouw verhaal te maken.”



Laat de toehoorder kwispelen

Een goed verhaal moet de toehoorder nieuwsgierig maken en zin laten krijgen in de rest. Een pakkend begin is daarom belangrijk. “De zaal moet gaan kwispelen en in de actieve stand komen, net als een hond die een worst krijgt voorgehouden” zegt Linssen. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoe krijg je mensen zover? In ieder geval niet door de worst gelijk te geven, zoals bij presentaties, veranderverhalen en in Corporate stories maar al te vaak gebeurt. Je kunt je publiek meekrijgen door ze te prikkelen met de probleemstelling, vragen te stellen en de mensen het idee te geven dat ze ertoe doen.



Het moet gaan over mensen
Presentaties of bedrijfsverhalen over missie, visie, doelstelling en beleid, zijn niet erg sexy voor de meesten van ons. Daar moet het dus vooral niet over gaan! Het moet gaan over MENSEN in relatie tot andere mensen, zoals het in een goed boek en film altijd over mensen gaat, die allemaal een bepaald verlangen hebben. Met mensen in de hoofdrol waarmee je jezelf kunt identificeren. Dit geldt niet alleen voor het interne verhaal. Ook om over te brengen waar je in gelooft en waar je voor staat als ondernemer in de externe communicatie.

In 3 aktes bouwen scenario schrijvers het verhaal zorgvuldig rondom een hoofdpersoon: de (anti)held op. Bij corporate storytelling kan eenzelfde format worden gehanteerd.



Acte 1: de droom
De (anti) held heeft een verlangen. Vervolgens wordt het hem/haar moeilijk gemaakt door een hele hoop problemen naar voren te laten komen. De droom komt onder druk te staan en dreigt een nachtmerrie te worden. Hoe gaat de hoofdpersoon daarmee om? Gaat het hem wel lukken om zijn droom waar te maken?

Het gaat om de concrete spannende plotvraag te bepalen, die het verhaal op gang brengt en waar men het antwoord op wil weten, zoals bij een detective of romantische film: wie heeft de moord gepleegd? Krijgen ze elkaar? Je weet ook dat als deze vraag beantwoord is, de film afgelopen is. Dus het antwoord vooral niet te vroeg weggeven.



Akte 2: het deep shit point
De scenario schrijver doet zijn uiterste best om het probleem van de hoofdpersoon enorm uit te vergroten, zodat het juist erger wordt en dat de held doodsbang wordt dat het niet gaat lukken. Onze held gaat trachten de problemen uit de eerste acte op te lossen, maar het probleem wordt alleen maar groter. Het karakter gaat wankelen. Ook James Bond komt in de tweede actie altijd in de penarie. Hij wordt altijd gevangen in het hol van de leeuw. Even is de bad guy de sterkste. De held toont zwakte en is kwetsbaar. Er is een moment dat alles tegenzit…het “deep shit point”. Het punt waarop de held zelf een foute actie neemt, die hij of zij enorm betreurt naderhand.



Akte 3: de klassieke heldendaad

De hoofdpersoon wordt gedwongen om uit zijn eigen comfort zone te komen. Hij moet gaan doen waar hij eigenlijk heel bang voor is dat het niet gaat lukken, maar het toch doet. De traditionele Bond wint altijd op basis van gadgets, de nieuwe Bond wint doordat hij bijna ouderwets durft te zijn en zich als mens durft te profileren. Er komt een echte heldendaad.

Hij eindigt met het advies : ‘Speel in op verandering met een goed verhaal, boordevol verlangen en emotie. Op het moment dat je de moed vindt om je deep shit point te delen, ontstaat de ruimte om verbinding met anderen te maken en er samen uit te komen.’



Wanneer is de premiere?

Ik ben heel benieuwd op welke manier dit boeiende en inspirerende verhaal van Marc gevolg gaat krijgen bij de deelnemers van de OCC in Hoogeveen. Zou toch leuk zijn als er binnenkort een aantal inspirerende ondernemerstories in premiere gaan! Wie gaat hiermee aan de slag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten