maandag 18 januari 2010

4e bijeenkomst Open Coffee Club Hoogeveen

Afgelopen donderdag 14 januari kwamen ongeveer 35 geinteresseerden naar Maxx Events in Hoogeveen voor een wederom stimulerende en motiverende netwerkbijeenkomst. Netwerken is essentieel in het vak. Zonder netwerk geen verkoop. Tips en 'tricks' voor beter netwerken. LinkedIn, facebook, relatie events, beurzen, recepties en relatiemanagement: We netwerken wat af! Wat zijn de slaagfactoren?

1. Aan netwerken moet je werken, het werkwoord zegt het zelf. Met
een passieve houding lukt het nooit. Je moet je actief opstellen. Meer
zelfs, je hoort proactief aan de slag te gaan. Hier betekent dit dat je
goed weet waar je naartoe wilt. Dan schep je zelf je kansen.
2. Aan netwerken zit geen enkele verplichting vast. Niemand moet iets, in
de contacten die je legt. Als je te resultaatgericht te werk gaat, verbrand
je de contacten.
3. Vooreerst wil je de andere helpen. Je geeft mensen tips en trucs, je stelt
ze aan elkaar voor. Gevolg: je wordt ook geholpen.
4. Je moet altijd beschikbaar zijn. Bij een of ander treffen ben je er echt
zeer bewust aanwezig, je komt geen acte de présence opvoeren.
5. Een netwerkevenement bereid je goed voor. Je gaat na wie het
organiseert en wat die doet, je bekijkt de deelnemerslijst en maakt uit
wie je wilt ontmoeten. Lukt dat niet? Ook goed. Je hoeft immers niet
steevast resultaat te boeken.
6. Je volgt de gelegde contacten goed op. Je komt je beloftes na. Al te
vaak wordt gezegd ‘we bellen met elkaar’ en dan gebeurt er niets meer.
Je dankt mensen ook voor het contact.
7. Luister goed, ook en vooral naar wat niet wordt gezegd. Je stelt daarbij
vragen, je bent geduldig, onderbreekt niet. Je toont je nieuwsgierig en
leeft je in.
8. Een open geest is daarbij onmisbaar. Iedereen is belangrijk, ook
bijvoorbeeld de secretaresse. Je toont altijd respect.
9. Iedereen is keizer voor jou, wanneer je een netwerker bent. Dat is wat
anders dan ‘klant is koning’, waarin winstbejag schuilt. Je zoekt geen
direct resultaat, maar probeert mensen beter te leren kennen.
10. De coffee pitch is bij uitstek een kans om in de 1,5 minuut die je tot je
beschikking hebt je bedrijf of dienst centraal te stellen. Angelique
Bloemberg, Roelof tien Buur en Luuc Kikkert mochten deze keer in de
spotlights staan.

Om je netwerk te onderhouden en uit te breiden, is het belangrijk dat de mensen die deel uitmaken van je bestaande netwerk en anderen die je aan je netwerk zou willen toevoegen, positief over je denken en praten. Hier zouden we dan ook mee willen afsluiten en jullie graag weer ontmoeten op 11 februari 2010 op de 5e bijeenkomst.

Vrolijke groet van het OCCH-team!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten